L’Escola de Música a la celebració 2024 Any Clavé a l’Auditori de Barcelona

El passat dissabte, 20 d’abril de 2024, va tenir lloc a l’Auditori de Barcelona el Gran Acte del Bicentenari del Naixement de Josep Anselm Clavé. Aquest concert ha estat una iniciativa conjunta del Departament d’Educació i la Federació dels Cors de Clavé i les principals associacions de conservatoris i escoles de música de Catalunya.

En Clavé fou un gran músic i compositor,  que va crear els cors d’en Clavé, uns cors eminentment formats per homes de les clases populars d’arreu de Catalunya, fent entrar el país de ple en la modernitat de l’aprenentatge musical, i fent també els primers passos per a democratitzar la pràctica musical. Va fer arribar la música al poble i com activista i polític, va defensar els drets de les persones treballadores, i fins i tot va acabar pagant-ho amb penes de presó. El seu llegat és tan profund que la majoria de pobles i ciutats del país tenen o han tingut cors d’en Clavé.

Dins d’aquest any Clavé 2024, es faran una sèrie d’actes dins del moviment coral, i el d’aquest dissabte va ser l’aportació de les Escoles i Conservatoris de Música de Catalunya. Es va estrenar la cantata “El jove Anselm Clavé”, una cantata elaborada a partir de les principals músiques de Clavé, com ara “La maquinista”, “Els xiquets de Valls” o “Les flors de maig”, adaptades per a cor de veus blanques per Andrea de Escalada, que expliquen la vida d’en Clavé i els fets més importants de la seva vida.

En aquesta cantata hi van participar uns 800 cantaires procedents d’escoles de música i conservatoris de tot Catalunya incloent-hi l’alumnat de l’Escola de Música Francesc Vila de Sant Vicenç de Castellet, i l’orquestra va estar formada per l’alumnat dels conservatoris municipals de música de Barcelona i Manresa, i va comptar amb la teatralització de ballarins exalumnes del Centre Artístic Superior d’Art Dramàtic Eòlia, així com amb la narració de l’actor Manel Barceló. L’Auditori de Barcelona va comptar amb l’assistència d’unes 2000 persones, que van poder gaudir de l’acte.

L’acte va iniciar-se amb la presentació d’en Bruno Nájera, president dels Cors d’en Clavé i la Consellera d’Educació, Anna Simó, que van posar en valor tant la figura d’en Clavé i els seus valors de “Progrés, virtut i amor” com el cant coral com a patrimoni immaterial de Catalunya.

Aquí podeu escoltar un fragment d’un programa de Catalunya Música que parla de l’acte i de més activitats entorn de la figura d’en Clavé:

El concert va ser tot un èxit i estem segurs que el projecte deixarà un record inesborrable en alumnes i professors.